dnes je 18.10.2025

Input:

Shrnutí metodického sdělení k pravidlu rozpočtové odpovědnosti pro územní samosprávné celky

26.9.2025, Zdroj: ČTK, MMR (https://www.mmr.cz/)

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti má obce a kraje vést k udržitelnému hospodaření, nikoli je trestat. Nejde o dluhovou brzdu ani limit zadlužení, ale o mechanismus, který zajišťuje, aby samosprávy měly dostatek prostředků na splácení svých závazků. Cílem zákona je předcházet riziku nesplácení dluhů, nikoli omezovat rozvoj obcí. Překročení hranice 60 % průměrných příjmů proto samo o sobě neznamená porušení zákona – důležité je, zda obec svůj dluh snižuje zákonem stanoveným tempem.

Schéma - Pravidlo rozpočtové odpovědnosti

Ukazatel pravidla rozpočtové odpovědnosti vychází ze zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“). 

  • záměrem pravidla rozpočtové odpovědnosti, nebo taky dluhového či fiskálního pravidla, pro ÚSC je vést samosprávy k tomu, aby byly schopny financovat dluhy svými likvidními peněžními prostředky, tedy aby byly schopny své dluhy splácet 
  • zákon neobsahuje žádné sankce, nýbrž nápravný mechanismus
  • pravidlo netvoří strop pro výši dluhu, ale pouze zajišťuje minimální peněžní prostředky k následnému splacení dluhu
  • nejedná se tak o dluhovou brzdu, jak je mnohdy nesprávně uváděno
  • pravidlo obcím ani krajům nebrání v jejich investiční aktivitě a rozvoji

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti dle § 17 zákona stanoví:

  • ÚSC hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřesáhla 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky, 

a pokud je tato hranice překročena,

  • ÚSC má povinnost v následujícím kalendářním roce snížit dluh nejméně o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 roky (TZN. 5 % POUZE Z NADLIMITNÍ ČÁSTI DLUHU, NIKOLIV Z CELKOVÉHO DLUHU),

pokud ÚSC nesníží svůj dluh alespoň o zákonné minimum a dluh k následujícímu rozvahovému dni převyšuje 60 %, 

  • MF v následujícím kalendářním roce rozhodne o pozastavení převodu podílu na výnosu DPH a DPPO, a to ve výši 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 roky.

Procesní postup MF v rámci kontrolní činnosti:

  • před případným zahájením správního řízení o pozastavení převodu podílu na výnosu daní MF nejprve požádá příslušné ÚSC (e-mailem či dopisem) o vysvětlení dané situace a provedení nápravného opatření (realizace mimořádné splátky), případně doložení, z jakého důvodu nelze předmětnou splátku realizovat
  • v případě, že by ÚSC na základě požadavku MF nerealizoval mimořádnou splátku ani nedoložil, z jakého důvodu nelze splátku realizovat, bylo by s ním zahájeno správní řízení, ve kterém by byla stanovena lhůta pro realizaci nápravného opatření (splátka dluhu), a pokud by ho ÚSC ve stanovené lhůtě nesplnil, bude vydáno rozhodnutí o pozastavení podílu na výnosu daní

Ke zrušení pozastavení převodu podílu může dojít:

  • z moci úřední (nepřevyšuje-li dluh ÚSC k následujícímu rozvahovému dni 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky);
  • na žádost ÚSC (má-li ÚSC úmysl z převedeného podílu uhradit svůj předchozí dluh).

Z výše uvedeného vyplývá:

  • překročení 60% hranice v žádném případě neznamená porušení zákona
  • k porušení pravidla rozpočtové odpovědnosti může dojít pouze za současného splnění obou podmínek, tedy ÚSC svůj dluh nesníží o minimálně stanovenou částku a současně jeho dluh nadále převyšuje 60 % průměru jeho příjmů
  • peněžní prostředky z výnosů daní nejsou při neprovedení minimální splátky ÚSC odebrány, pouze je jejich část vyčleněna na splátku dluhu obce
  • pravidlo rozpočtové odpovědnosti nebrání obcím vzít si na financování svých projektů úvěr nebo zápůjčku i v případě, kdy obec překračuje 60% hranici, pokud je dluh v následujících letech splácen zákonem stanoveným způsobem
  • překročení 60% hranice pravidla rozpočtové odpovědnosti tak samo o sobě nepředstavuje problém v hospodaření ÚSC a neznamená to, že tyto obce či kraje hospodaří nezodpovědně

Pravidlo rozpočtové odpovědnosti v podobě vývojového diagramu

Pozn.: pro informaci je přiloženo podrobné metodické sdělení a prezentace z webináře MMR k financování dostupného bydlení, který se konal v květnu 2025

Dokumenty ke stažení

  • příloha č. 1 - Metodické sdělení k pravidlu rozpočtové odpovědnosti(149 kB)
  • příloha č. 2 - Prezentace Pravidlo rozpočtové odpovědnosti(545 kB)

MF ČR - citace úplného znění: Metodické sdělení k pravidlu rozpočtové odpovědnosti pro ÚSC

S ohledem na časté dotazy a nesprávnou intepretaci pravidla rozpočtové odpovědnosti ve veřejném prostoru vydalo MF metodické sdělení k pravidlu rozpočtové odpovědnosti pro ÚSC a postupu MF při vyhodnocování jeho dodržování.

1. Záměr zavedení pravidla rozpočtové odpovědnosti

Záměrem pravidla rozpočtové odpovědnosti, nebo taky dluhového či fiskálního pravidla, pro ÚSC je vést samosprávy k tomu, aby byly schopny financovat dluhy svými likvidními peněžními prostředky, tedy aby byly schopny své dluhy splácet. Zákon neobsahuje žádné sankce, nýbrž nápravný mechanismus. Peněžní prostředky z výnosů daní nejsou při neprovedení minimální splátky ÚSC odebrány, neplatí se žádná pokuta, pouze je jejich část vyčleněna na splátku dluhu obce.

Pravidlo netvoří strop pro výši dluhu, ale pouze zajišťuje minimální peněžní prostředky k následnému splacení dluhu. Nejedná se tak o dluhovou brzdu, jak je mnohdy nesprávně uváděno. Uvedený postup má garantovat postupné snižování výše dluhu pod zákonem požadovanou úroveň, přičemž obci nebrání v její investiční aktivitě a rozvoji.

Účelem zákona není hodnotit finanční zdraví obce či kraje, ale předcházet rizikům potenciálního nesplácení dluhů. Je nutné si uvědomit, že ÚSC překračují pravidlo rozpočtové odpovědnosti zejména z důvodu realizace velkých investičních akcí (např. vybudování kanalizace), které se bez úvěrového financování nemohou obejít.

Důležitým ukazatelem pro posouzení finančního zdraví ÚSC a možností výše financování se zapojením cizích zdrojů je ukazatel provozního salda, který vyjadřuje výši peněžních prostředků, které z běžných příjmů, po úhradě běžných výdajů, mohou být využity na investice, splácení dluhů atd. Vždy je proto třeba komplexně posoudit, zdali výše provozního salda, výše
úspor a další ekonomické aspekty umožňují splácet jistinu úvěru vč. úroků, a to bez významnějšího omezení činnosti obce.

Nulový nebo nízký dluh nemusí nutně znamenat, že obec hospodaří dobře, pokud nejsou realizovány investiční akce a obec nepečuje o všestranný rozvoj svého území. Rovněž financování větších investičních akcí pouze z úspor (šetření na investiční akci) bez využití cizích zdrojů se ve svém důsledku ÚSC prodražuje.

2. Definice pravidla

Nahrávám...
Nahrávám...