dnes je 14.10.2024

Input:

Vzor s výkladem - Žádost o posečkání s úhradou daně podle § 156 DŘ

1.11.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.1.17
Vzor s výkladem – Žádost o posečkání s úhradou daně podle § 156 DŘ

Ing. Zdeněk Morávek

Karel Novák

Zahradní 5179

430 04 Chomutov

DIČ: CZ12345678

Finanční úřad pro Ústecký kraj

Územní pracoviště v Chomutově

Bachmačská 1416

430 11 Chomutov

V Chomutově dne 20. března 2016

Žádost o posečkání s úhradou daně (§ 156 DŘ)

Dne 10. 3. 2016 jsem podal daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2015, jehož předmětem je částka daně ve výši 178 000 Kč. Bohužel tuto daň nejsem schopen v současné době uhradit, jelikož jsem se ocitl v druhotné platební neschopnosti, a to zejména z toho důvodu, že dva moji významní odběratelé se ocitli v insolvenci. Z toho důvodu nemám k dispozici odpovídající finanční prostředky. Aby bylo možné daň zaplatit, jedinou možností by byl prodej majetku, který slouží k dosahování příjmů a k podnikatelské činnosti. To by v konečném důsledku znamenalo ukončení mého podnikání. Současně lze předpokládat, že úhradou daně by byla ohrožena výživa nejenom moje, ale hlavně mých dvou nezletilých dětí, které jsou na moji výživu odkázány.

Vzhledem k tomu, že očekávám úhradu některých dosud nesplacených pohledávek v termínu do 30. 6. 2016, a vzhledem k tomu, že předpokládám aktivní zapojení do probíhajících insolvenčních řízení, žádám o posečkání úhrady uvedené daně do 31. 6. 2016.

K doložení uvedených skutečností dokládám kopie příslušných dokladů a smluv potvrzující zmiňované pohledávky a dále materiály k vyhlášenému insolvenčnímu řízení. Současně také dokládám písemnosti, ze kterých je patrné, že moje nezletilé děti jsou odkázány na moji výživu.

Předem děkuji za kladné vyřízení mé žádosti.

S pozdravem

........................................

Karel Novák

Přílohy:

Výklad:

Možnost požádat o posečkání s úhradou daně vychází z úpravy § 156 a § 157 DŘ. Daňový subjekt může správce daně požádat o posečkání daně z důvodu tíživé sociální či ekonomické situace. Správce daně může povolit posečkání z následujících důvodů:

pokud by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu,

pokud by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných,

pokud by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň v příštím zdaňovacím období,

není-li možné vybrat daň od daňového subjektu najednou, nebo

při důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň.

Při rozhodování o žádosti vychází správce daně převážně z tvrzení a důvodů uváděných daňovým subjektem, proto je do žádosti nutné uvést všechny relevantní skutečnosti mající vliv na neschopnost uhradit daň v dané výši najednou (v případě sociálních důvodů u fyzických osob to může být uvedení příjmu, povinných pravidelných nákladů včetně povinnosti vyživovat další osoby apod.). Již k samotné žádosti je třeba přiložit všechny doklady a důkazní prostředky, které podporují tvrzení a důvody v žádosti uváděné.

Správce v rámci rozhodování o žádosti o posečkání posuzuje kromě jiného také skutečnost, zda není ohroženo budoucí vybrání posečkané daně, proto je nutné k žádosti doložit i způsob a prostředky, ze kterých bude v budoucnu daň uhrazena. Správce daně tak posuzuje, zda existují a jsou prokázány důvody (zákonné podmínky), pro které může úhradu daně posečkat.

Pokud daňový subjekt splní své břemeno tvrzení v tom smyslu, že žádost o posečkání obsahuje precizně popsanou skutkovou podstatu vymezenou v některém nebo více z písmen a) až e) § 156 odst. 1 DŘ, avšak daňový subjekt své tvrzení uvedené v žádosti nedoloží, a ani správce daně nemá tvrzení daňového subjektu jakkoliv podepřeno obsahem daňového spisu, nese daňový subjekt riziko možného negativního rozhodnutí v dané věci. Na druhou stranu k doložení a prokázání těchto skutečností nemůže být daňový subjekt nijak nucen, jedná se o dispozitivní úkon daňového subjektu.

Pokud daňový subjekt ve své žádosti o posečkání dostatečně konkrétně tvrdí a prokáže naplnění ekonomických nebo sociálních důvodů podle § 156 odst. 1 písm. a) až d) nebo důvodu podle písm. e) , vzniká mu právo na kladné rozhodnutí správce daně. Tato skutečnost vyplývá i z judikatury Nejvyššího správního soudu ČR, např. z rozhodnutí sp. zn. 1 Afs 85/2005-45 ze dne 24. 5. 2006 nebo sp. zn. 1 Afs 15/2013-34 ze dne 3. 7. 2013.

Jak uvádí Metodický pokyn GFŘ k posečkání (http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-sprava-dani-a-poplatku/2015-Metodicky-pokyn-k-poseckani.pdf), pokud jsou důvodem žádosti daňového subjektu o posečkání sociální důvody, správce daně bude sociální situaci daňového subjektu posuzovat i z hlediska zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,

Nahrávám...
Nahrávám...