dnes je 28.3.2024

Input:

Vzor organizačního řádu města

22.5.2007, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.2.0.12 Vzor organizačního řádu města

red

Vzor ke stažení zde

ČÁST I.
Úvodní ustanovení

Čl. 1
Předmět úpravy

Organizační řád upravuje zásady činnosti orgánů města, jejich strukturu, určuje vnitřní uspořádání městského úřadu XXX, dělbu práce mezi jednotlivými odbory, odděleními, útvary a organizačními složkami, jejich vzájemné vztahy a vazby na zařízení a organizace, které město řídí nebo zřizuje.

Čl. 2
Postavení a působnost města

Postavení a působnost města a jeho orgánů vymezuje zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon 128), pokud jde o samostatnou působnost a pokud se jedná o přenesenou působnost, je upravena řadou zvláštních právních předpisů.

ČÁST II.
Město a jeho orgány

Čl. 3
Členění orgánů města

Organizační složení městských orgánů:

  1. zastupitelstvo města (dále jen ZM)
  2. rada města (dále jen RM)
  3. starosta a místostarosta
  4. městský úřad (dále jen MěÚ)
  5. odbory a oddělení městského úřadu
  6. organizační složky města
  7. městská policie
  8. orgány ZM a RM (výbory a komise)
  9. zvláštní orgány (přestupková komise, povodňová komise)

Čl. 4
Zastupitelstvo města

  1. Zastupitelstvo města XXX tvoří členové v počtu...
  2. Základní úkoly ZM:
    1. vykonává pravomoce vyplývající z § 84-85 zákona o obcích. Tuto působnost nemůže přenést na jiné orgány, nestanoví-li tak zákon 128.
    2. rozhoduje ve věcech patřících do samostatné působnosti města.
  3. Ze své pravomoci dále:
    1. hodnotí pomoc jiných organizací, které město neřídí, při rozvoji územního obvodu města a zabezpečování potřeb obyvatel,
    2. projednává zprávy o činnosti RM a výborů mezi jednotlivými zasedáními,
    3. rozhoduje o dalších otázkách, které si k rozhodnutí vyhradí.

Čl. 5
Rada města

  1. Rada města XXX má . členů – radních. Její postavení, působnost a pravomoci upravuje zákon o obcích, zejména § 99 až § 102.
  2. Ze své pravomoci RM dále:
    1. zabezpečuje pravidelnou informovanost členů ZM o nových právních předpisech týkajících se činnosti a rozvoje města a obcí i o dalších závažných skutečnostech, souvisejících s výkonem funkce,
    2. organizuje a koordinuje spolupráci a pomoc poskytovanou členům ZM ze strany odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek města, zařízení spravovaných městem, příp. dalších orgánů a jiných organizací v územním obvodu města,
    3. koordinuje a hodnotí činnost komisí,
    4. kontroluje a schvaluje záměry odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města v přípravě podkladů pro rozhodování ZM,
    5. koordinuje činnosti odborů a oddělení MěÚ a organizačních složek města při řešení úkolů, u nichž je jejich spolupráce nutná (např. příprava návrhů rozpočtů, řešení koncepčních otázek rozvoje územního obvodu, zpracování závazných souhrnných stanovisek, vyžadovaných a poskytovaných podle příslušných předpisů, rozpracování usnesení vlády, jakož i směrnic, pokynů a usnesení vyšších orgánů řízení).
  3. RM je výkonným orgánem v oblasti samostatné působnosti.
  4. V oblasti přenesené působnosti rozhoduje RM, pouze stanoví-li tak zákon 128.

Čl. 6
Starosta

  1. Starosta je představitelem města a zastupuje město navenek (statutární orgán). Základní práva a povinnosti starosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce jsou upraveny zákonem128, § 103 až 108. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
  2. V rámci své pravomoci vykonává i další úkony:
    1. podle potřeby vydává pokyny k operativnímu zabezpečení usnesení orgánů města voleným zastupitelům, vedoucím odborů a oddělení MěÚ, organizačních složek a zařízení města,
    2. projednává s RM a zabezpečuje konečná opatření k obsahu materiálů předkládaných ZM,
    3. řídí městskou policii (§ 3 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů),
    4. zřizuje zvláštní orgány obce v případech stanovených zvláštními zákony,
    5. zastupuje město při výkonu vlastnických práv, akcionářských práv, popřípadě členských práv.
  3. Jako statutární zástupce podepisuje jménem města zejména:
    1. smlouvy, kterými se nabývá nebo prodává nemovitý majetek města nebo se jimi sdružují finanční prostředky či vstupuje do majetkové nebo podnikatelské spoluúčasti,
    2. smlouvy o dílo s dodavateli zboží, služeb a prací;
    3. dále řídí a provádí konkrétní opatření vůči právnickým osobám zřízeným městem v souladu se zřizovacími či zakladatelskými smlouvami.

Čl. 7
Místostarosta

  1. Místostarosta zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti a plní úkoly stanovené mu RM nebo ZM. Základní práva a povinnosti místostarosty města jako člena ZM uvolněného pro výkon funkce, jsou upraveny § 104 zákona 128. Ze své činnosti je odpovědný ZM.
  2. V rámci své pravomoci a dle organizační struktury vykonává i další úkony:
    1. řídí organizační složky města,
    2. řídí a koordinuje činnost zvláštních orgánů města,
    3. odpovídá za výkon práv zřizovatele příspěvkových organizací města.

ČÁST III.
Městský úřad a jeho činnost

Čl. 8
Městský úřad

  1. Městský úřad tvoří starosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, místostarosta, jako člen ZM dlouhodobě uvolněný pro výkon své funkce, tajemník MěÚ a další zaměstnanci města zařazení do tohoto úřadu.
  2. Městský úřad XXX je ve smyslu zákona č. 314/2002 Sb. pověřeným obecním úřadem, jehož působnost ve státní správě vymezují zvláštní právní předpisy.

Čl. 9
Organizační složení MěÚ

  1. RM zřizuje podle § 102 písm. f (§ 109 odst. 2) zákona 128 tyto odbory v rámci MěÚ:
    • odbor kancelář starosty

    • hospodářsko-finanční odbor

    • odbor pro záležitosti občanů

    • odbor výstavby a územní správy

    • majetkově-správní odbor

  2. RM zřizuje podle § 102 odst. 2 písm. f) (§ 109 odst. 2) zákona 128 samostatné investiční oddělení na úrovni odboru v rámci MěÚ.Toto oddělení řídí vedoucí, kterého jmenuje starosta města.

Čl. 10
Okruhy činností odborů a oddělení MěÚ

  1. Pro jednotlivé odbory jsou stanoveny náplně činnosti na úseku státní správy a samosprávy, které jsou upraveny pracovními náplněmi jednotlivých referentských míst. Okruh činností odborů a dalších útvarů MěÚ stanovuje tajemník MěÚ.
  2. Odbory zajišťují například tyto činnosti:

A. Odbor – kancelář starosty:

Vzor

  • sekretariát a informační místo městského úřadu,

  • informační soustava, správa dat, hardware a software, archivace a evidence písemností,

  • informování veřejnosti, styk se sdělovacími prostředky, tvorba a aktualizace webových stránek města,

  • matriční úřad, jehož pravomoce upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,

  • hlášení a evidence obyvatel,

  • příjem a výdej žádostí o vydání OP a cestovních dokladů,

  • ověřování podpisů a vidimace listin,

  • organizace řešení stížností,

  • organizace řešení petic, v souladu se zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním,

  • organizace žádostí o informace, v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,

  • organizace voleb, referenda, sčítání lidu,

  • povolování veřejných sbírek,

  • řešení otázek na úseku služeb (veřejná doprava, telekomunikace, pošta, televize, bankovní služby, další služby veřejnosti),

  • vnitřní správa městského úřadu.

B. Odbor hospodářsko-finanční:

Vzor

  • příprava rozpočtu města a kontrola hospodaření podle rozpočtu,

  • příprava a tvorba podkladů pro realizaci hospodářské politiky města,

  • kontrola a rozbory čerpání rozpočtu města,

  • zpracování podkladů pro sjednávání úvěrů a splácení přijatých úvěrů a půjček,

  • zapojování prostředků od státních orgánů, kontrola jejich čerpání a roční vypořádání

  • finanční řízení organizací zřízených městem (příspěvkové organizace) a převod finančních prostředků jim stanovených rozpočtem města,

  • všeobecná a mzdová účtárna,

  • správa místních poplatků,

  • vymáhání pohledávek města,

  • účetní evidence majetku, efektivní hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, pohledávky, zásoby, majetkové účasti),

  • metodicky řídí veškeré účtování a účetní výkaznictví v rámci celého MěÚ,

  • kontroluje efektivnost hospodaření s majetkem města (dlouhodobý majetek, finanční majetek, zásoby, pohledávky, majetkové účasti).

C. Odbor pro záležitosti občanů:

Vzor

  • sociální úřad, jehož pravomoce upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,

  • zabezpečení, organizace a kontrola činnosti pečovatelské služby,

  • rozhodování o poskytování pečovatelské služby,

  • řešení úkolů v oblasti státní správy a samosprávy v samostatné působnosti zdravotnictví, organizace činnosti klubu důchodců,

  • řešení úkolů v bytové oblasti,

  • koordinace zabezpečení chodu domu s pečovatelskou službou.

D. Odbor výstavby a územní správy

Vzor

  • stavební úřad, jehož pravomoce upravují na úseku přenesené působnosti státní správy zvláštní zákony,

  • speciální stavební úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací ve správním obvodu obce,

  • silniční správní úřad ve věcech místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací na území města XXX,

  • speciální stavební úřad a vodoprávní úřad vykonávající státní správu podle vodního zákona,

  • činnost ekologa města na úseku státní správy a samosprávy, jehož pravomoce upravují mimo jiné zvláštní zákony,

  • výkon územní správy – spolupráce s katastrálním úřadem, tvorba technické mapy a dalších územně orientovaných produktů informačního charakteru, tvorba koncepcí organizace činností v území, řešení sporů mezi uživateli území, nepřísluší-li toto soudu nebo jinému orgánu

  • spolupráce s orgány a organizacemi na úseku památkové péče,

  • výkon činností pořizovatele územně plánovací dokumentace v souladu s příslušnými předpisy,

  • přidělování čísel popisných a evidenčních.

E. Majetkově-správní odbor:

Vzor

  • komplexní evidence a správa majetku města (např. budov, místních komunikací, veřejných prostranství a dalších pozemků včetně městských lesů, vodních ploch, toků a nádrží, technických zařízení),

  • provádění technických služeb prostřednictvím majetku města (provoz městského hřbitova, městské skládky),

  • zabezpečování technických služeb prostřednictvím právnických nebo fyzických osob,

  • dohled nad nepřímým zajištěním služeb pověřenými organizacemi (např. dodávka pitné vody, odkanalizování odpadních vod, dodávky elektrické energie, plynu, úpravy a údržba účelových, státních a krajských komunikací) a spolupráce s těmito organizacemi,

  • dohled nad záměry třetích osob, jsou-li dotčeny zájmy města nebo jeho majetek (překopy komunikací, umístění na budovách a pozemcích města),

  • kontrola hospodaření s majetkem města, smluvních vztahů a prováděných prací při správě majetku města (budovy, byty a nebytové prostory, centrální zdroj tepla, čistírny odpadních vod, kanalizace dešťová a splašková, zdroje pitné vody),

  • správa hospodaření s odpady,

  • správa informačního systému města, plakátovacích ploch,

  • majetkoprávní záležitosti a hospodaření s majetkem města (pronájmy, prodeje) za podmínek obecně závazných a vnitřních předpisů,

  • zajišťování pasportizace majetku města a jeho aktualizace,

  • vedení a správa skladu CO,

  • řízení pracovníků na veřejně prospěšné práce nebo při alternativním výkonu trestu.

F. Investiční oddělení:

Vzor

  • příprava a zajištění investiční činnosti města,

  • řeší problematiku na úseku koncepcí rozvoje města, komunikace s investory,

  • výkon nebo zajištění výkonu dozoru nad investicemi města,

  • spolupracuje při zajišťování financování výstavby a dalších akcí,

  • spolupracuje při řešení energetických záležitostí města,

  • centrální poradenství a konzultace pro ostatní odbory MěÚ v oblasti zadávání veřejných zakázek.

Organizační schéma městského úřadu je uvedeno v příloze organizačního řádu.

ČÁST IV.
Zaměstnanci města

Čl. 11
Zásady vnitřního styku

Vzor

  • odbory a oddělení městského úřadu jsou povinny v rozsahu své působnosti si vzájemně poskytovat informace pro plnění úkolů, vydávat stanoviska a posudky potřebné pro ostatní odbory a oddělení a vzájemně spolupracovat pro úspěšné a efektivní plnění úkolů,

  • ve spolupráci odborů a útvarů si v rámci svých povinností a možností vycházejí bezvýhradně vstříc, zejména v otázkách, které spadají do působnosti i více než dvou útvarů.

  • při koordinaci stanovisek se podřizují rozhodnutí RM, které sleduje přípravu stanovisek vyžadovaných vyššími územními orgány, resp. poskytovaných orgány města podle příslušných předpisů

  • při řešení sporů ze zabezpečování pracovních úkolů mezi jednotlivými zaměstnanci a mezi odbory postupuje vždy vedoucí odboru a tajemník především formou dohody. Pokud se nedospěje k dohodě, rozhoduje tajemník a teprve nesouhlas (odvolání – stížnost) řeší RM.

Čl. 12
Vedoucí zaměstnanci

Za vedoucí zaměstnance se považují:

Vzor

  • starosta

  • místostarosta

  • tajemník MěÚ

  • vedoucí odborů

  • vedoucí investičního oddělení

  • vedoucí kulturního domu a muzea

  • velitel městské policie

  • Vedoucí zaměstnanci jsou odpovědni za správné a včasné rozpracování a provádění příslušných zákonů, vyhlášek, nařízení a usnesení vlády ČR, a dalších orgánů, pokud z nich vyplývají úkoly pro město, usnesení ze zasedání ZM a RM, i za dodržování zákonů a ostatních právních předpisů.

  • Práva, povinnosti a postavení starosty a místostarosty upravují čl. 6 a 7.

Tajemník MěÚ

Vzor

  • je odpovědný za plnění úkolů městského úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi

  • je nadřízený všem zaměstnancům MěÚ

  • zabezpečuje plnění usnesení ZM a RM a plní podle pokynů starosty úkoly vyplývající z usnesení zastupitelstva města a usnesení rady města

  • zajišťuje úkoly v přenesené působnosti města vyplývající ze zvláštních zákonů

  • plní úkoly zaměstnavatele podle zvláštních předpisů, uzavírá a ukončuje pracovní poměr se zaměstnanci města zařazenými v městském úřadu a organizačních složkách města

  • řídí a kontroluje činnost zaměstnanců města zařazených do městského úřadu

  • stanoví podle zvláštních předpisů platy zaměstnancům města zařazeným v městském úřadu

  • vydává spisový řád, skartační plán a pracovní řád městského

Nahrávám...
Nahrávám...